Allt vanligare med animation i reklam
Att företag använder animation i sin reklam har blivit vanligare under de senaste åren. Med ny teknik går resultatet att anpassas in i minsta detalj, och för alla möjliga sorters företag och budgetar. Populariteten hos videobaserade social medier med plattformar som YouTube och Tiktok innebär också ett guldläge för att nå ut med iögonfallande animerad reklam.
Varför animation?
Det finns många fördelar med att använda animation i reklam. Animation är ett uttrycksfullt medium med många möjligheter. I princip vad som helst går att iscensätta med animation, och enbart fantasin sätter gränserna. Detta gör också animation billigare och mer överkomligt om ett företag vill ha exempelvis en viss sorts miljö i sin reklam.
Animation kan dessutom anpassas speciellt för företaget på ett sätt som både förstärker deras budskap och företagsidentitet, och riktar sig till målgruppen. Skillnaden lär vara stor mellan en animerad reklamfilm för en bank och en för ett nytt tv-spel, eller till och med mellan två tv-spel i olika genrer.
Animation är även effektivt för att informera om en produkt eller tjänst. Tänk bara på all reklam för läkemedel som visar hur produkten verkar i kroppen. Att lägga fram informationen visuellt gör den lättare att lägga på minnet. I många fall går informationen bara att visa genom animation (eller, som i läkemedelsexemplet, är animerat att föredra).
Karaktärsdriven reklam
Animerad reklam går väl ihop med så kallad karaktärsdriven reklam. Karaktärer i reklam, antingen det är en maskot, en karaktär som agerar språkrör åt verksamheten eller en som målgruppen kan känna igen sig i, gör reklamen mer underhållande, minnesvärd och relevant. Produktionsbolag som https://brikk.se/ använder sig av karaktärsdriven reklam för vitt skilda varumärken, och med animation som medium kan Brikk skapa skräddarsydda karaktärer för varje varumärkes speciella uttryck.
Animation och sociala medier
Animerad reklam lämpar sig särskilt väl i sociala medier, och kanske är det därför som den här typen av reklam har ökat i popularitet. Att marknadsföra sig i sociala medier är ett effektivt sätt att nå ut och när youtube skruvar upp mängden reklam gäller det att sticka ut. Animerad reklam kan göras både informativ och underhållande, och minskar risken att användaren klickar bort den.
Riktigt bra animerad reklam kan till och med göra att personer som ser reklamen självmant delar den vidare. Studier visar att människor är mest benägna att dela roligt innehåll med andra, och animation är ett effektivt redskap för humor. Företag och organisationer kan även med fördel använda animation inom content marketing som de delar på sina egna kanaler i sociala medier.