Företag och butiker anpassar sig till mobile first

Allt fler människor gör sina ärenden via mobilen istället för på en laptop eller stationär dator. Det inkluderar allt från att handla i online butiker till att besöka hemsidor för olika företag. Samma princip gäller också för fysiska butiker där vi numera väljer att handla med mobilen istället för kort eller kontanter. Det ställer högra krav på butikerna som måste uppdatera sina system och hänga med i utvecklingen. Idag är det inte ovanligt att butiker använder sig av ett mobilanpassat kassasystem vilket betyder att du kan ansluta din mobil till ett betalsystem i din bank och betala direkt med mobilen i kassan. Du lägger bara mobilen mot kortläsaren för att pengarna ska dras. Det är en smidig lösning eftersom de flesta av oss alltid har mobilen med oss när vi är ute och handlar. Det är också en säkrare lösning eftersom både du och affären slipper hantera kort eller kontanter.

Ett system som är här för att stanna

Dagens teknik utvecklas ständigt och det råder ingen tvekan om att mobilanpassade lösningar är här för att stanna. Som butik bör man därför investera i ett retail pos system för att försäkra sig om att man kan fortsätta konkurrera med andra företag. Målet för många är att bli en helt automatiserad butik där du som kund får alla instruktioner via en skärm. Det finns redan exempel på detta i Sverige. För att komma in i butiken måste du legitimera dig med BankID. Sedan plockar du dina varor som vanligt innan du betalar via en skärm. Skulle du behöva hjälp kan du kontakta kundtjänst via en knapp i butiken. Det rör sig alltså om en obemannad butik vilket ställer höga krav på att kunderna är ärliga och gör rätt för sig. Dock finns det ett väldigt stort intresse för denna typ av lösningar i Sverige.

Andra mobilanpassade lösningar

Även bemannade butiker har börjat leverera fler mobilanpassade lösningar till sina kunder. Istället för att du får ett papperskvitto vid betalning skickas ett digitalt kvitto till din Kivra. Både Maxi och Willys har anammat dessa lösningar som är kopplade till ditt kundkort. Det är både en effektiv lösning ur miljösynpunkt då det inte slösas lika mycket papper samt en smidigare lösning för dig som kund. Du behöver inte längre fungera över vart du har lagt ett kvitto eftersom de sparas i din mobil tills du själv väljer att radera dem. Det som är positivt med ett sådant typ av system är att det är enkelt att integrera i alla sorts butiker. Alltså är det perfekt för den som reser runt och öppnar olika typer av pop-up butiker som endast är på plats några dagar eller veckor. Kassasystemet och alla andra funktioner fungerar som de ska och man behöver inte tänka på att installera ett nytt system vid varje öppning. En annan fördel är att dessa mobilanpassade system är väldigt enkla att förstå och man kan snabbt lära en ny medarbetare allt om hur det fungerar. Detta är framtiden med andra ord.